Neuropsykologerne er enten specialister i klinisk neuropsykologi, eller undervejs i uddannelsen dertil og deltager løbende i faglig opkvalificering og kurser.

Der gennemføres en screening af en patients kognitive funktionsniveau med henblik på at beskrive ressourcer og vanskeligheder ved henholdsvis indlæggelse og udskrivning. Såfremt det findes relevant for rehabiliteringsindsatsen suppleres der med yderligere undersøgelser, fx til nærmere belysning af opmærksomhed, hukommelse eller planlægningsevne.

Neuropsykologerne har en række forskellige, specialiserede tests til dette formål, og der kan, om relevant, yderligere foretages undersøgelse af personlighedsstruktur, medfødte funktionsnedsættelser eller psykiske lidelser.

Ergoterapeuter og fysioterapeuter på Vejlefjord deltager løbende i efteruddannelse, årsmøder og relevante temamøder i speciale-faglige fora. Vores personale er medlemmer af Ergoterapifagligt Selskab for Neurorehabilitering, Dansk selskab for neurologisk fysioterapi og Dansk selskab for Neurorehabilitering

Ergoterapeuterne, fysioterapeuterne og audiologopæderne på Vejlefjord anvender systematiske undersøgelser og udredninger.

Indledende undersøgelse efter model:

Aktivitetsanalyse

COPM

AMPS

Fysioterapeuter på Vejlefjord anvender systematisk testning.

Indledende undersøgelse efter model:

Den fysioterapeutiske neurologiske undersøgelse.

Med tilknytning til træning på Primær programmer anvendes udvalgte standardiserede validere tests:

Hånd-arm funktion:

Boks n´blocks

Håndkraftmåling med Jamar Dynamometer

Sensibilitetsundersøgelse

Mobilitet/ Gangfunktion:

10 meter gangtest

6 minutters gangtest

TUG – Timed Up and Go

Dertil anvender den enkelte fysioterapeut og ergoterapeut ad hoc valgte tests og målemetoder; valgt specifikt til eller og sammen med den enkelte patient.

Ergoterapeutiske interventionsmetoder omfatter:

  1. Funktionstræning
  2. Aktivitetsbaseret træning
  3. ADL træning
  4. Kognitiv terapi
  5. Meningsfulde aktiviteter
  6. Energiforvaltning
  7. Dysfagi/ FOTT
  8. Opgavespecifik repetitiv træning
  9. Elektrisk stimulering
  10. GTIT – Guidet Taktil Interaktions Terapi
  11. CIMT – Constrained Induced Movement Therapy
  12. Sansestimulering
  13. Kommunikation
  14. Sociale kompetencer
  15. Forebyggende, forberedende og stimulerende behandling på Kropsniveau
  16. Lejring og forflytning
  17. Træning på gruppe og hold
  18. Instruktion til selvtræning
  19. Hjælpemidler og kompenserende strategier

Fysioterapeutiske interventionsmetoder omfatter:

  1. Den fysioterapeutiske (neurologiske) undersøgelse
  2. Funktionstræning
  3. Styrke og konditionstræning
  4. Motorisk kontrol – Motorisk læring
  5. Opgavespecifik repetitiv træning
  6. Aktivitetsbasseret træning
  7. NMES – Neuromuskulær elektrisk stimulering
  8. GTIT – Guidet Interaktions Terapi
  9. CIMT – Constrained Induced Movement Therapy
  10. Bassinterapi
  11. Udeliv
  12. Forebyggende, forberedende og stimulerende behandling på Kropsniveau
  13. Lejring og forflytning
  14. Akupunktur
  15. Trykbølgeterapi
  16. Træning på gruppe og hold
  17. Instruktion til selvtræning

Logopædisk intervention kan omfatte følgende:

  • Individuel- og gruppebaseret træning
  • Funktionstræning og træning ift. kompenserende strategier ud fra bl.a. følgende metoder:
    • MODAK
    • CILT/ILAT/CIAT
    • SFA
    • PROMPT
  • Instruktion til selvtræning
  • Afprøvning af kompenserende kommunikative hjælpemidler
  • Vejledning/rådgivning til pårørende
  • SCA-undervisning til kontaktflade

 

Anvendte testbatterier:

Afasi:

  • Western Aphasia Battery (WAB)
  • Comprehensive Aphasia Test (CAT)
  • Boston Naming Test (BNT)
  • Test af Ordmobilisering hos Sprogligt Højtfungerende (TOSH)
  • Mobilisering af Verber og Substantiver (MAVS)
  • Stroke and Aphasia Quality of Life Scale (SAQOL-39gDK)

Dysartri:

  • Talepædagogisk Dysartri Undersøgelse (TDU)
  • Skema til Udredning af Dysfoni (STUAD)
  • Voice handicap Index (VHI)
  • Test af Fonetisk Forståelighed (TFF)

Kognitive kommunikationsforstyrrelser:

  • Functional Assessment of Verbal Reasoning and Executive Strategies (FAVRES)
  • LaTrobe Communication Questionnaire (LCQ)
  • Communication Activities of Daily Living (CADL-2)

Andet:

  • Læsetekster for Unge og Voksne