Den børneneuropsykologiske undersøgelse danner baggrund for en vurdering af, hvilke neuropsykologiske færdigheder barnet/den unge har, og hvilke, der måske er forringede. Undersøgelsen kan være et led i at stille en diagnose og kan sammen med øvrige undersøgelser være med til at bidrage til forståelsen af barnet, der har en sygdom eller skade. I planlægningen af relevant indsats kan undersøgelsen være med til at fastlægge på hvilke områder, barnet/den unge har brug for støtte, og hvordan man kan lære at klare en tilværelse på trods af svækkede funktioner. Den børneneuropsykologiske undersøgelse bruges også til at belyse mulighederne for skoleplacering og uddannelsesforløb. I andre tilfælde benyttes undersøgelsen til at belyse, hvordan barnets/den unges tilstand ændres, for eksempel som følge af en bestemt indsats og/eller behandling.
Afhængig af barnets/den unges alder, skade og beskrevne vanskeligheder undersøger børneneuropsykologen forskellige færdigheder såsom:
Både barnets/den unges eventuelle vanskeligheder og stærke sider søges afdækket.
Den børneneuropsykologiske undersøgelse kan ved behov suppleres/kombineres med f.eks. personlighedspsykologisk udredning, børneneurologisk udredning og/eller børnepsykiatrisk vurdering.