Karin Beck Mortensen er fuld af respekt for de unge beboere på Ny Fjordbo. I hverdagen er hun underviser for de beboere, der tager en ’Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse’ (STU) på bostedet, og hun ser på nærmeste hold den store udvikling, som beboerne gennemgår i løbet af deres uddannelse.
”EU-valg” står der skrevet med hvidt kridt på den sorte tavle. To unge beboere på Ny Fjordbo har netop afsluttet dagens undervisning med Karin Beck Mortensen. Emnet ”Medborgerskab” var sat i spil. Et emne, som alle STU-elever beskæftiger sig med i løbet af deres uddannelse. Denne dag var der fokus på det kommende valg til Europa-Parlamentet.
Det handler blandt andet om, at vores unge beboere kan være med i en samtale, når de er hjemme eller på besøg hos nogen. At de ved, hvad der sker i verden. Det er en stor del af det, de får med herfra, siger Karin Beck Mortensen.
Karin Beck Mortensen har mange års erfaring som skolelærer i både folkeskole og specialtilbud. For lidt mere end to år siden trådte hun over dørtærsklen til Ny Fjordbo som nyansat underviser. Og efter hendes mening er det ”virkelig noget helt særligt” at tage en STU på et rehabiliterende bosted som Ny Fjordbo.
Et STU-forløb på Ny Fjordbo giver først og fremmest beboerne mulighed for at være en del af et ungdomsmiljø, der minder om det, som deres jævnaldrende oplever, når de fortsætter videre på en almen ungdomsuddannelse eller tager på et højskoleophold. Det fortæller Karin Beck Mortensen:
”De unge mennesker bor sammen, og nogle deler også badeværelse. Så der opstår jævnligt diskussioner om, hvem der smider sure underbukser eller ikke rydder op efter sig. De bliver forelskede, sure på hinanden og kede af det. Indimellem opstår der ’pigefnidder’. Og der kan være nogen, som har brug for at prøve et eller andet af engang i mellem. Så man kan sige, at vi håndterer rigtig meget helt almindeligt ungdomsliv her.”
Der findes efterhånden en del bosteder, der tilbyder STU-forløb. De er bare ikke målrettet unge med en erhvervet hjerneskade, fortæller Karin Beck Mortensen. Og netop det at blive en del af et ungdommeligt fællesskab er noget, som beboerne på Ny Fjordbo ofte er ”sultne på”, siger hun:
”For mange af vores beboere er fællesskabet på Ny Fjordbo noget helt unikt. De får andre unge, som de kan spejle sig i. Nogle der forstår, og som de ikke skal forklare alting. Det er virkelig vigtigt. Mange af vores unge har levet helt almindelige liv op til, at de blev syge eller involveret i en ulykke. De har været indlagt i uge- eller månedsvis, været igennem lange genoptræningsforløb og har måske mistet kontakten til deres gamle venner. Deres liv blev pludselig noget helt andet, og flere af dem har oplevet at blive isolerede og ensomme.”
Fællesskabet er dog ikke alene årsagen til, hvorfor et STU-forløb på Ny Fjordbo er noget helt specielt. Det er helhedstænkningen omkring hver enkelt unge beboer også, fortæller Karin Beck Mortensen.
På Ny Fjordbo har hun oplevet, hvordan udviklingen af beboernes personlige, sociale og faglige egenskaber helt naturligt smelter sammen. Undervisningen og bodelen supplerer nemlig hinanden, og på den måde får de unge beboere en enestående mulighed for at koble teori med praksis.
Jeg kan for eksempel arbejde matematisk med nogle af beboerne omkring deres ugentlige maddag. Det kan være, at de skal beregne en opskrift eller planlægge indkøb af madvarer. Den matematik vi arbejder med er derfor både relevant i forhold til deres STU-forløb og i forhold til deres liv i det hele taget,” siger Karin Beck Mortensen.
Koblingen mellem undervisningen og bodelen sker ikke alene, fordi de unge mennesker bor på Ny Fjordbo, mens de tager en STU. Den skyldes i høj grad også den store tværfaglige indsat, som medarbejderne på Ny Fjordbo dagligt yder.
”Vi arbejder virkelig tæt sammen. Hver uge holder vi tværfaglige konferencer, så vi hele tiden sikrer, at vi arbejder henimod det samme mål, og at vi med hver vores faglighed støtter op om målet på forskellige måder. Mange af de unge beboere ser for eksempel vores logopæd (talepædagog, red.), og de fokuspunkter hun har, forsøger jeg jo også at tænke ind i min undervisning. Det er en helhedstækning,” siger Karin Beck Mortensen.
Når et ungt menneske starter på et STU-forløb på Ny Fjordbo, er det ofte med et overordnet mål om at blive så selvstændig som mulig. Det samme ønske har rigtig mange forældre på deres barns vegne. Og som regel er det også en høj prioritet hos sagsbehandlerne i de forskellige kommuner, der bevilger et STU-ophold på Ny Fjordbo. Derfor arbejder personalet på Ny Fjordbo altid med, det der giver mening for den enkelte beboers udvikling, siger Karin Beck Mortensen:
En stor del af indsatsen er at arbejde med de unges nye identitet og selvindsigt. Det er vigtigt, at de erfarer at: ’Jeg kan faktisk en hel masse, også selvom noget af det er bøvlet’. Derfor er jeg altid meget fokuseret på, hvilke ressourcer hver enkelt beboer har og at de trives.”
På Ny Fjordbo er udviklingen af hver enkelt unge beboers selvstændighed indlejret i alle aspekter af dagligdagen på stedet. Men et praktikforløb i en virksomhed kan alligevel rykke den unge i en helt særlig grad, og er med til at modne beboerne til livet efter Ny Fjordbo. Det er Karin Beck Mortensens erfaring:
”De får virkelig meget ud af at komme i praktik. Det arbejde der er med at finde ude af: ’Hvad interesserer jeg mig for? Hvad er realistisk? Hvad kan jeg? Hvor meget kan jeg holde til?’ giver den unge en større selvforståelse. Og så er det at komme alene ud på en arbejdsplads, og være en del af et arbejdsfællesskab virkelig udviklende.”
Derfor gør Karin Beck Mortensen altid meget ud af at finde det rette match mellem beboer og praktikplads. Og ikke mindst forberede virksomhederne på hvad det er for et ungt menneske, de siger ja til at tage i praktik. Opbakningen i det lille lokalsamfund omkring Ny Fjordbo er stor, og flere virksomheder i området har flere gange haft unge beboere i praktik. Andre gange ligger praktikpladsen i en af de større byer lidt længere væk fra Ny Fjordbo, men som Karin Beck Mortensen pointerer:
”Så er det bare en rigtig god mulighed for at støtte vores beboere i transporttræning.”
Rummet er på mange måder anderledes end et almindeligt undervisningslokale. De skrå vægge, kvisten og det lille runde bord er formentlig ikke det, de fleste forbinder med et traditionelt undervisningslokale. Fire stole er der plads til omkring bordet. Mere er der som regel ikke brug for. Når Karin Beck Mortensen underviser beboerne på STU-forløb foregår det ofte individuelt. Indimellem er der to beboere til undervisning sammen. Mere sjældent foregår undervisningen i små hold på op til fem beboere.
Det er især de eksekutive vanskeligheder, vores unge beboere er udfordret på. At holde fokus i en større gruppe er noget af det, der er svært for dem. Det kan være helt vildt forstyrrende. Derfor er de fleste rigtig glade for den individuelle undervisning,” siger Karin Beck Mortensen.
Det trygge miljø og den tillid, der opstår mellem beboere og personale betyder for Karin Beck Mortensens vedkommende, at hun – midt i mellem regnestykker og engelske gloser – oplever, at de unge beboere åbner sig, og deler noget af det, der er svært i deres liv med hende:
”Når de sidder her og laver matematik eller dansk føles det for mange som en pause fra hjerneskaden. For beboerne er der meget ’normalitet’ forbundet med det at gå i skole. Derfor dukker der rigtig, rigtig tit noget op, når vi sidder her. Det er en sej kamp, de kæmper. Det er ikke ’bare’ at tage en STU. Vores unge beboere arbejder så meget med sig selv, og de oplever den vildeste udvikling.”
Ofte tager de unge beboere et billede med deres mobil af undervisningssituationen. Det sender de til familie og venner derhjemme for at sige: ’Se! Jeg er også i skole´, fortæller Karin Beck Mortensen:
”Der er meget identitet forbundet med at gå i skole. Det er jo det, alle ’de andre’ også gør. Derfor betyder det rigtig meget for vores beboere at blive STU-studenter og få en hue på. Det har virkelig stor værdi. Og jeg synes jo helt ærligt, at de er de sejeste.”