- Der tages altid udgangspunkt i det enkelte barn/den unge – selv om man har den samme diagnose eller udfordring er vi alle forskellige
- Der arbejdes altid udfra at inddrage netværket – fælles viden og fælles indsats er helt centrale for forløbet
Forløbet kan blandt andet indbefatte:
-
- Observation af og/eller samtaler med barnet/den unge: Observationerne kan anvendes til at blive klogere på, om der er nogen mulige forandringer i aktuelle kontekst, som med fordel kan justeres på for at imødekomme barnet/den unges funktionsniveau. Dette med henblik på at skabe så optimale udviklings samt læringsbetingelser for barnet/den unge. For, især de unge, kan en samtale også danne et godt udgangspunkt for forløbet, og der kan være opfølgende samtaler i forløbet.
-
- Interview med forældre og netværk for præcisering af indsatsområdet: Den neuropædagogiske rådgiver bibringer en specialiseret viden, men denne kan ikke stå alene. Rådgivningsforløbet er afhængigt af viden og konkrete eksempler, fortalt af de mennesker der kender barnet/den unge bedst.
-
- Målrettet neuropædagogisk rådgivning til familien og netværket: Rådgivningsforløbet rammesættes sammen med netværket og mål, emner og fokusområder besluttes i samråd med netværket og ud fra aktuelle behov og problemstillinger.
- Rådgivning ud fra de mål der i fællesskab er blevet sat, og som typisk vil være et fokus på specialpædagogiske tilgange, som kan omsættes i hverdagen.
-
- Rådgivning kan også være delvis on-line, efter nærmere aftale
-
- Neuropædagogisk rapport: Forløbet afrundes med udformning af en neuropædagogisk rapport der indeholder vejledende pædagogiske anbefalinger i forhold til det videre arbejde/samarbejde med barnet/den unge.
- Key words i rådgivningsforløbet
- Samarbejde
- Dialog
- Løbende forventningsafstemning
- Procesorienteret tilgang
- Anerkendende tilgang
- Rådgivningen er altid vejledende – Det er netværket der kender barnet bedst…