Formål:
Målgruppe:
Kurset henvender sig til neuropsykologer under specialistuddannelse. Kurset søges forhåndsgodkendt ved Dansk Psykolog Forening til neurorehabiliteringsmodulet under specialistuddannelsen i klinisk neuropsykologi.
Undervisningsform:
Dagen vil veksle mellem oplæg og praksisøvelser, så kursisterne får anvendt viden med hjem.
Deltagerne på kurset vil få:
På dagen vil der være konkrete praksisøvelser ud fra cases, der skal give deltagerne mulighed for at få udvalgte teknikker fra ACT og CFT ind under huden.
Litteratur:
Ashworth, F., Gracey, F., & Gilbert, P. (2011). Compassion focused therapy after traumatic brain injury: Theoretical foundations and a case illustration. Brain Impairment, 12(2), 128-139.
Vind, L. (2018). Compassionfokuseret terapi og træning. In C. Glintborg (Ed.), Rehabiliteringspsykologi – en introduktion i teori og praksis (pp. 115-130). Aarhus Universitetsforlag
Gilbert, P. (2010). An introduction to compassion focused therapy in cognitive behaviour therapy. International Journal of Cognitive Therapy, 3(2), 97-112. doi: 10.1521/ijct.2010.3.2.97
Glintborg, C. (2018). Introduktion til rehabiliteringspsykologi. In C. Glintborg (Ed.), Rehabiliteringspsykologi – en introduktion i teori og praksis. Aarhus Universitetsforlag. [5 sider]
Grønlund, C. (2018). Acceptance and Commitment Therapy. In C. Glintborg (Ed.), Rehabiliteringspsykologi – en introduktion i teori og praksis (pp. 131-152). Aarhus Universitetsforlag. [18 sider]
Pop, D. (2018). Acceptance and Commitment Therapy ved senhjerneskade. In C. Glintborg (Ed.), Rehabiliteringspsykologi – en introduktion i teori og praksis (pp. 234-255). Aarhus Universitetsforlag
Salas, C.E. & Prigatano, G. P. (2018). From meaning to symptom reduction: Contemporary approaches to psychotherapy after traumatic brain injury. Rec. Child. Neuropsicol 13(2): 22-29. DOI: 10.5839/rcnp.2018.13.02.04.
Underviser:
Chalotte Glintborg, cand.pæd.psych, ph.d. og lektor i Rehabiliteringspsykologi, Institut for kommunikation og psykologi, Aalborg Universitet.
Tilmeldingen er bindende.